مصاحبه با دکتر حاتمی
ابتدا از سابقه تحصیلی خود بگویید و این که از اساتید کدام گروه هستید؟
حسین حاتمی هستم عضو هیت علمی گروه مکانیک دانشگاه لرستان و مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه لرستان و رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان. از سال1394 جذب هیت علمی دانشگاه لرستان شدم.از سال 1395در کنار کار علمی پزوهشی تصمیم گرفتیم در حوضه فناوری هم جلو برویم ویک محصول راتولید کنیم.ازسال1395 تیم ما که حاصل از یک کار پژوهشی بر روی یک دستگاه تست ضربه که موضوع دوره دکترای من در چهار سال تحصیل در دانشگاه سمنان بود شروع به کار کردیم.
در مورد جشنواره و این که چرا اختراع شما رتبه کسب کرد توضیح دهیید.
از سال 1395 بنده به عنوان مدیر عامل شرکت اقای دکتر احمد دالوند به عنوان دپارتمان این شرکت و چهار تن از دانشجویان دانشگاه لرستان و سمنان از اعضای این تیم هستند. پس از چهارده ماه که این اختراع ساخته شد ابتدا مدل سازی هارا با نرم افزارHYPEپیشرفته رشته مکانیک انجام دادیم و سپس شروع به ساخت کردیم. در ساخت از یک سری تکنیک های مکانیکی استفاده کردیم که چون مربوط به موضوع تز دکترای من بود به آن ها اشراف داشتم و دستگاه کاملا ساخته شد و موازی با ان ثبت اختراع این دستگاه راجلو بردیم و اکنون این اختراع از اختراعات شرکت ما محصوب میشود و اکنون پرسه تایید علمی آن راجلو میبریم . این دستگاه trl8از دستگاه fan bazar گرفت. نمایشگاه ساخت ایران که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هر سال یک بار در زمستان برگزار میشود و امسال ما سطح حمایتی 2 از این نمایشگاه گرفتیم یعنی 25 درصد تخفیف برای خریداران این دستگاه . این دستگاه اکنون توسط کارشناسان نمایشگاه ساخت ایران 270 میلیون قیمت گذاری شد که با تخفیف 200 یا 205 میلیون فروخته میشود. ما ازطرف دانشگاه لرستان وپارک علم و فناوری معرفی شدیم و از76 فناور برتر وزارت علوم بودیم و خستگی ما بعد از دوسال و نیم رفع شد و این افتخار و کسب کردیم.
این اولین اختراع شماست یا اختراعات دیگری نیز دارید؟
ما دردوران تحصیل دکترا دانشگاه سمنان در مبحث نانو دو ثبت اختراع داشتم و یکی از ان ها تاییدیه علمی گرفت
چه چیزی انگیزه این اختراع رادر شما ایجاد کرد؟
هدف از این اختراع این بود که ارگان های مانند شرکت های خودرو سازی و شرکت گاز وبعضی از ارگان های وزارت دفاع که نیاز به دستگاهای معادل انفجار داشتند و ما دستگاه تست ضربه سقوط ازاد برایشان میساختیم .این دستگاه رو با حمایت دکترفیضیان معاونت پژوهشی دانشگاه لرستان انجام داد. این دستگاه را به ازمایشگاه ضربه دانشگاه لرستان که زیر نظر من هست فروخته شدو درس های مثل نقشه کشی 1 و نقشه کشی 2 که در خیلی از دانشگاها ساده برگزار میشود من دانشجویان را با نرم افزار هایی مثلSOLIDWORKS اشنا میکنم ودر این درس ها دانشجویان این دستگاه را به عنوان پروژه مدل سازی میکردنندو به واقعیت میبینند که دسنگاه ساخته شده و درحال تست گیری است .
لطفا در مورد اختراع خود بیشتر توضیح دهید.
ما این دستگاه را با قیمت اولیه 117 میلیون ساختیم که مشابه این دستگاه در کشور آلمان 850 میلیون تومان می باشد. این دستگاه تست ضربه دارای ارتفاع 3متر وزن ضربه زننده 180 تا250 کیلوگرم و مقدار انرژی جذب شده برای ازمایش7500ژول است با این ابعاد ذکر شده این دستگاه عضو دستگاهای هایتک وانرژی بالا است و یک دستگاه صنعتی در جنوب غرب خاور میانه است که خیلی از تست های ارگان های نظامی ودفاعی توسط این دستگاه انجام میشود.
آیا اداره های دولتی خصوصی دانشگاه یا پارک علم و فناوری حمایت های لازم رابا شما داشتند؟
بله دکتر ترابی مدیر رشد و دکتر شاکرمی به همراه اقای دکتر فیضیان این ریسک راکردند و از استاد جوانی مانند من حمایت کردند. مبلغ45 میلیون را در ابتدای کار به من دادندکه ساخت دستگاه شروع شود اگر این حمایت نبود ما نمی توانستیم دستگاه را بسازیم و رونمایی کنیم.
انگیز شما برای این اختراع چیست؟در چه حوضه های کاربرد دارد؟
استایدی که داشتم فقط کارهای پژوهشی محض نمیکردندومقاله محور نبودندو و وارد حوضه فناوری شده بودند در نتیجه من وارد این فضا شدم ودر همان مقطع هم ثبت اختراع داشتیم . در فضای نانو ذرات و نانو سازه بودیم و در شرکتمان در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان وچند محصول و اختراع و تاییده علمی داشتیم در ارتباط با محصول در اراتباط با نانو سیال و نانودرات و نانو پارتیکل بودیم و اکنون که در این مسیر هستیم سعی میکنیم اقتصادی پویا با تولید محصول وفناوری باشد
صحبت پایانی.
الحمدالله هیت ریسه اقای دکتر عزیزی و اقای دکتر فیضیان این فضا رو به وجود اوردند که دانشگاه رو به سمت دانشگاهای نسل سوم میرود دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که از دانشگاهای نسل دو خارج شوند وپژوهش را به فناوری تبدیل کرده و فناوری نیاز به حمایت دارند و این حمایت هم از طرف پارک علم و فناوری و هم از طرف هیت ریسه برای اساتید جوانی که وارد عرصه فناوری شدند و در کلاس های تدریس به دانشجویان بیاموزند که از طریق تولید محصول مشغول بشوند ان هم در مقطع دانشجویی از طریق ارتباط با اساتید فناور . کارافرینی ها استارتاپ ها و.. انگیزه ایجاد بشود که شروع به ساخت فناوری بکنند