گروه مهندسی کامپیوتر

معرفی رشته کامپیوتر

آشنایی با رشته مهندسی کامپیوتر

علوم کامپیوتر، مطالعه نظام مند امکان سنجی، ساختار، بیان، و مکانیزم فرآیندها (الگوریتم‌ها) در زمینه تولید، نمایش، پردازش، ذخیره سازی، ارتباطات با سایر اطلاعات و دسترسی به اطلاعات است. این اطلاعات ممکن است در بیت و بایت در حافظه کامپیوتر کدگذاری شده باشند، یا در ژن‌ها و ساختار پروتئین موجود در یک سلول انسان بیان شده باشند. متخصصان علوم کامپیوتر به دنبال ماهیت و چگونگی انجام محاسبات برای حل مشکلات هستند. آنها بررسی می‎کنند آیا یک مساله قابل محاسبه هست یا نه، و در صورت مثبت بودن جواب، الگوریتم‌های مختلف حل مساله را بررسی و مقایسه می‌کنند تا بدانند کدامیک جواب درست و بهتری تولید می‌کند. برای این کار، زبان‌های برنامه نویسی طراحی می‌کنند که بتوانند راه حل‌های منتخب را به طور کارایی پیاده‌سازی کنند. آنها سیستم‌های کامپیوتری طراحی، کارایی سنجی و اجرا می‎کنند که این راه حل‌ها را به صورت حرفه‌ای اجرا کند. از طرف دیگر، با استفاده از ذهن تحلیل‌گر خود، پایه های ریاضی این مراحل را محکم می‌کنند.

هدف از پیدایش رشته کامپیوتر تربیت متخصصانی است که در زمینه تحلیل، طراحی،ساخت و راه اندازی دستگاه و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود ، نگه داری، عیب یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند.

مهمترین شرط ورود به رشته مهندسی کامپیوتر علاقه به کامپیوتر و برنامه نویسی است که در کنار ان دانشجو باید به ریاضی مسلط باشد و اشنایی به زبان انگلیسی داشته باشد. 

معرفی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه لرستان :

گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه لرستان در سال ۱۳۸۵ ابتدا با رشته کاردانی گرایش نرم افزار کار خود را اغاز نمود و سپس در سال ۱۳۹۰ با فارغ التحصیل شدن کلیه دانشجویان کاردانی این مقطع را حذف و شروع به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی گرایش نرم افزار نمود.

این گروه از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را با پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه می دهد و دارای ۵ نفر هیات علمی می باشد.

گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه دارای ۳ سایت A.B.C می باشد که دانشجویان جهت تمرین دروس عملی و برنامه نویسی می توانند از انها استفاده نمایند.

آزمایشگاه سیستم عامل و آزمایشگاه شبکه های کامپیوتری از ازمایشگاههای فعال این گروه است که جهت استفاده عملی دانشجویان مورد استفاده قرار میگیرد.